Niedawno informowaliśmy o drugim, zmienionym projekcie ustawy wprowadzającej program Kredyt na Start. Został on przedstawiony w połowie lipca. Od tamtego czasu miały miejsce pewne zdarzenia, na które warto zwrócić uwagę. Chodzi przede wszystkim o komentarze i opinie, jakie do projektu wspomnianej ustawy przedstawiły instytucje państwowe oraz organizacje branżowe. Te sugestie zmian są ważne, bo już wiadomo, że Ministerstwo Rozwoju i Technologii niektóre z nich weźmie pod uwagę. Poza tym opiniujące instytucje czasem akcentują ważne aspekty nowego programu.
Spis treści
Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej pyta o limity
Informacje na temat uwag do projektu ustawy wprowadzającej program Kredyt na Start można znaleźć w Rządowym Centrum Legislacji (zobacz stan prac nad tym projektem). Pod koniec lipca projekt ustawy o kredycie mieszkaniowym #naStart znajdował się na etapie prac w Stałym Komitecie Rady Ministrów. Przed skierowaniem projektu ustawy do Sejmu, konieczne jest jeszcze przejście następujących etapów prac legislacyjnych:
- Komisja Prawnicza
- potwierdzenie projektu przez Stały Komitet Rady Ministrów
- Rada Ministrów
- Notyfikacja
W dniu 26 lipca 2024 r. na stronie RCL zostały opublikowane między innymi uwagi, które zgłosiło Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Ten resort zaakcentował możliwy, dodatni wpływ dopłat kredytowych na ceny metrażu. MFiPR negatywnie oceniło też zmiany polegające na zniesieniu limitu dochodowego dla rodzin wielodzietnych. Poza tym obawy opiniującego ministerstwa wzbudziła zasada, według której gospodarstwo domowe z co najmniej trójką dzieci będzie mogło skorzystać z programu Kredyt na Start mimo posiadania nieruchomości mieszkaniowej na własność. Wątpliwości resortu funduszy i polityki regionalnej wzbudził też obowiązek zbycia poprzedniego lokum, a nie jego sprzedaży. Kolejna negatywna uwaga ze strony MFiPR dotyczy zwiększenia limitu liczby wniosków kredytowych ze standardowego poziomu 15 000 do 25 000 (w I kw. 2025 r.) i 20 000 wniosków (II kw. 2025 r.).
Limity dochodowe dla dużych rodzin częściowo wrócą?
W odpowiedzi na obawy oraz uwagi Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, resort rozwoju i technologii zaproponował przywrócenie limitu dochodowego w przypadku gospodarstw domowych z trójką dzieci (wynoszącego 21 000 zł netto w pierwszym roku działania programu zamiast początkowo proponowanej sumy 23 000 zł). Brak limitu dochodowego ma dotyczyć tylko gospodarstw domowych z czwórką dzieci i jeszcze większych. Uwzględniając sugestię MFiPR, pomysłodawcy projektowanego programu postanowili też wprowadzić obowiązek sprzedaży nieruchomości posiadanej wcześniej przez rodzinę wielodzietną (zamiast zbycia – np. w formie darowizny), ale tylko jeśli nowym właścicielem nie miałaby być osoba fizyczna. To rozwiązanie ma wykluczyć nieodpłatne przekazywanie nieruchomości mieszkaniowych np. na rzecz firmy należącej do kredytobiorcy. Jeżeli chodzi o pozostałe uwagi (dotyczące np. limitu liczby wniosków w pierwszej połowie 2025 r.), to Ministerstwo Rozwoju i Technologii odniosło się do nich negatywnie.
UOKiK oraz RCL – tutaj uwagi były bardziej techniczne
Jeżeli chodzi o opinie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Rządowego Centrum Legislacji, to miały one charakter bardziej techniczny. Przykładowo, UOKiK zwrócił uwagę na konieczność bardziej dokładnego sprecyzowania kwestii związanych ze wzrostem marży na skutek naruszenia warunków umowy kredytowej. Ministerstwo Rozwoju i Technologii postanowiło wprowadzić odpowiednią korektę do projektu. Uwzględnione zostaną również uwagi ze strony Rządowego Centrum Legislacji dotyczące odpowiedzialności kredytobiorcy za korektę oświadczenia o wysokości dochodu gospodarstwa domowego (w ciągu 3 miesięcy od dnia podpisania umowy kredytu).
Związek Banków Polskich także przedstawił swoje uwagi
Warto także wspomnieć o stanowisku Związku Banków Polskich, czyli organizacji skupiającej liderów sektora bankowego. ZBP zadał pytanie, czy w pierwszym roku obowiązywania rządowego programu uda się zapewnić podaż mieszkań adekwatną do zwiększonego popytu kredytowego. W tym kontekście chodzi oczywiście o potencjalny, cenowy wpływ „Kredytu na Start” na rynek mieszkań i domów. Poza tym eksperci Związku Banków Polskich zwrócili uwagę na dwie inne kwestie. Zdaniem ZBP, projektowane przepisy mogłyby przewidywać wzrost dopłat w razie powiększenia się gospodarstwa domowego kredytobiorcy o kolejne dziecko. Nie wiemy, jak Ministerstwo Rozwoju i Technologii zapatruje się na taką prodemograficzną propozycję. Poza tym ZBP podkreśla, iż wysokość wsparcia będzie niezależna od późniejszego wzrostu dochodów gospodarstwa domowego (już po udzieleniu kredytu z dopłatami).
Dodaj komentarz